lunes, 14 de marzo de 2011

Galicia reivindica a Liszt no bicentenario do seu nacemento


La Voz de Galicia
Data de hoxe: Luns 14 de marzo de 2011

Lecer &Cultura

MÚSICA Galicia reivindica a Liszt no bicentenario do seu nacemento

O compositor húngaro anticipou no século XIX a música do futuro
Autor: César wonenburger
Localidade: A Coruña
Data: 14/3/2011
 
Moito antes de que as fans dos ídolos do pop arroxásenlles a súa roupa interior como mostra de adhesión incondicional, o inventor moderno do concepto de recital, Franz Liszt, recibía xoias das súas durante as súas actuacións. Liszt, o home máis fotografado do século XIX, o mesmo ao que Beethoven bicou en sinal de admiración e sinalou o camiño da música do porvir a Wagner, está agora de aniversario. O próximo outono celébrase o bicentenario do virtuoso que soubo reconverterse en creador dun novo ideario musical, e por iso durante todo este ano a súa vasta obra, que abarca os principais xéneros, soará en todo o mundo -tamén en Galicia- a través de tributos en forma de concertos e festivais, mentres será obxecto de novas gravacións.

Franz Liszt naceu o 22 de outubro de 1811 en Raiding, unha aldeíña preto de Ödenberg, nunha parte de Hungría que hoxe pertence a Austria. O seu pai era mordomo da familia Esterházy, os mesmos nobres que promoveron a carreira de Haydn; pero se cre que a propia familia do compositor, vinda a menos, tiña tamén un certo remoto abolengo.

Por iso, o primeiro obxectivo do neno prodixio Liszt foi reivindicar a súa posición no mundo, logrando para os artistas de elite unha consideración e un respecto que ata entón nunca gozaran. E conseguiuno con fartura. A partir do seu precoz e descomunal talento para o piano revolucionou o modo en que se producían os concertos. A súa xenialidade merecíase un posto exclusivo, e por iso en lugar de compartir escenario con outros músicos, como era o habitual na súa época, inventouse o recital, onde toda a atención se centra nun único intérprete.

Os de Liszt, nos que as damas se desmayaban ante o torrencial despregamento das súas habilidades, case máxicas, sobre o teclado, eran os acontecementos sociais do momento. E a súa axitada vida sentimental, que forneceu dos chismes máis variados aos precursores da prensa rosa, levoulle a frecuentar a intimidade das fillas da nobreza. Cunha destas, a condesa de Agoult, que abandonou ao seu marido por el, casou e tivo unha filla, Cosima, que co tempo deixaría tamén ao seu para seguir ao compositor Richard Wagner.

Retiro
Na cúspide do éxito, cos petos cheos para asegurarse o resto da súa existencia e a da súa descendencia, Liszt retirouse a Weimar. Aceptou o cargo de director musical da cidade e converteuna nun dos centros neurálxicos da actividade musical europea. Mentres compuña as súas obras de madurez (os poemas sinfónicos, os dous concertos para piano, a Sonata en se menor?), aproveitou ademais para dar clases aos futuros virtuosos do teclado e programar as composicións de autores novos (Wagner, Verdi...), algúns dos cales peregrinaban ata alí en busca dos seus reclamados consellos.

Aínda no noso século hai quen consideran que Liszt, prototipo do artista romántico, foi un compositor superficial que malgastou os seus refachos de inspiración en obras de escasa densidade. Béla Bartók, en cambio, soubo identificar nas súas composicións «o audaz preanuncio do futuro», situándoas «entre as principais creacións musicais do século XIX».

Homenaxes en Galicia
Na primeira etapa da súa vida creadora, Liszt foi o impulsor das transcricións pianísticas e dos seus soados paráfrasis operísticas, fantasías para supervirtuosos que pon a proba non só a destreza técnica senón a clase do intérprete. Algunhas destas, como as inspiradas en óperas de Donizetti, Rossini ou Verdi, formarán parte do programa que Freddy Kempf interpretará o próximo día 29 no Salón-Teatro de Santiago nun recital monográfico dedicado a este compositor.

Outros tres dos pianistas que pasarán este ano por Galicia renderán o seu particular tributo a Liszt. En abril, Volodos interpretará a Sonata en se menor na súa cita compostelá, e en maio o cubano Jorge Luis Prats, a Rapsodia española, que ofrecerá no novo centro cultural de Novacaixagalicia en Santiago. A final de ano, Andreas Haefliger tocará Suíza, dos Anos de peregrinaxe, unha das súas grandes obras de madurez, no Jofre de Ferrol. Ademais, nunha das súas visitas para dirixir á Orquestra Sinfónica de Galicia, López Cobos ofrecerá na Coruña un dos seus poemas sinfónicos, Von der Wiege bis zum Brabe, e Dúas escenas de Leanu?s Faust.

No plano internacional, Bayreuth porá en marcha un Festival Liszt polo que pasarán Thomas Hampson, Lang Lang e Christian Thielemann. E o Lincoln Center neoiorquino programou un maratón dedicado ao compositor.
Confianza oline. Enlace a más información sobre el certificado © Copyright LA VOZ DE GALICIA S.A.
Polígono de Sabón, Arteixo, A Coruña (España)

Inscrita no Rexistro Mercantil da Coruña no Tomo 2438 do Arquivo, Sección Xeral, aos folios 91 e seguintes, folla C-2141. CIF: A-15000649.

No hay comentarios: